- Opis
W module Siły i oddziaływania jest przekazywana idea, że wszystkie otaczające nas obiekty podlegają działaniu sił. Na tym etapie uczniowie mogą już wiedzieć, że, działając siłą, np. poprzez pchanie lub ciągnięcie, można wprawić ciało w ruch. Zwykle nie mają jednak jeszcze zbyt dużej wiedzy o oddziaływaniach bardziej abstrakcyjnych i wymagających aktywnej obserwacji zjawisk, takich jak magnetyzm czy grawitacja.
Omówione w module trzy zasady dynamiki Newtona pomogą uczniom zrozumieć siły i oddziaływania, a zaproponowane działania badawcze rozwiną zdobytą przez nich wiedzę. Moduł ten daje uczniom możliwość nauki z wykorzystaniem różnych metod badawczych: zadawania pytań, badania i doświadczania. Dzięki temu uzyskują oni pogłębioną znajomość sił i oddziaływań, które wpływają na ruch ciał. W module jest dostępnych pięć serii działań badawczych.
W trakcie ich realizacji uczniowie poznają koncepcję równowagi i braku równowagi sił, rozważając takie pojęcia jak: grawitacja, magnetyzm, tarcie, masa i odległość. Uczniowie będą angażować się w różnorodne badania i praktyczne, inżynierskie przedsięwzięcia, dzięki którym dowiedzą się, jak koncepcje naukowe znajdują swoje odzwierciedlenie w zjawiskach spotykanych w prawdziwym życiu.
Zawartość modułu SIŁY I ODDZIAŁYWANIA
– przewodnik metodyczny dla nauczyciela w wersji drukowanej i cyfrowej | 1 |
– scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi | 1 |
– drukowane materiały dla uczniów o zróżnicowanym poziomie | 1 |
– dostęp do materiałów cyfrowych (atrakcyjne symulacje, ćwiczenia, testy, podręczniki multimedialne) dla uczniów i nauczycieli (licencja szkolna, bezterminowa) | 1 |
– waga elektroniczna, zakres 2 kg/0,1 g | 2 |
– sprężyna „slinky” – krocząca | 10 |
– siłomierz (dynamometr) 250 g, którego konstrukcja pozwala na zważenie zawieszonego obiektu, oraz zmierzenie siły nacisku lub naciągu. Urządzenia kalibrowane w gramach i Newtonach | 8 |
– model samochodu (metal) | 8 |
– stoper, minutnik | 12 |
– poziomica, poziom/pion (dł. 15 cm) | 8 |
– punkty podparcia, drewniane | 15 |
– równoważnia | 8 |
– opiłki żelaza (waga 625 g) | 1 |
– szalka Petriego z pokrywką | 10 |
– pary magnesów z oznaczonymi biegunami (1×5 cm) | 16 |
– magnes, pierścień (gr. 8 mm, śr. 36 mm, śr. otworu 18 mm) | 16 |
– podkładki płaskie, ocynkowane, śr. 7/8″ | 16 |
– podkładki płaskie, stalowe, małe | 220 |
– elementy konstrukcyjne K’NEX – drążki (dł. 13 cm) | 24 |
– kule styropianowe (śr. 3,5 cm) | 24 |
– kule styropianowe (śr. 7,5 cm) | 8 |
– małe, drewniane szpulki | 10 |
– papier ścierny, drobnoziarnisty (arkusz 14×27 cm) | 5 |
– filc zielony (arkusz 20×30 cm) | 5 |
– folia bąbelkowa (arkusz) | 12 |
– taśma miernicza (dł. 150 cm) | 8 |
– odważniki plastikowe (11 krążków x 10 g) | 8 |
– cienki, mocny sznurek (dł. 60 m) | 1 |
– woreczki foliowe „strunowe˛ (roz. 30×45 cm) | 25 |
– plansza dydaktyczna 70×100 cm, „Metoda badawcza” | 1 |
– duża, wytrzymała skrzynia (tworzywo sztuczne, 50x60x30 cm) | 1 |