Materia i energia w ekosystemach - 21 lekcji
LaboLab - pracownia biologiczna
717109
- Opis
W ramach pracy z modułem Materia i energia w ekosystemach uczniowie poznają różnorodność form życia w ekosystemach oraz unikalność sposobów podtrzymania tych form życia.
Dowiadują się, że w ekosystemie istnieją siedliska tworzone przez czynniki biotyczne i abiotyczne. Na tym etapie uczniowie powinni już wiedzieć, że wszystkie żywe istoty wymagają tych samych podstawowych zasobów: żywności, wody, schronienia i powietrza. Poszerzeniem tej wiedzy będzie dyskusja o interakcjach, jakie występują, gdy czynniki biotyczne konkurują o uzyskanie tych zasobów. Uczniowie dyskutują, jak czynniki biotyczne zależą od czynników abiotycznych, takich jak Słońce, woda i powietrze oraz od innych czynników biotycznych, w tym roślin i zwierząt, umożliwiając im wzrost, reprodukcję i przetrwanie. Poprzez sześć serii działań badawczych uczniowie badają ruch materii oraz obieg energii w ekosystemie.
W miarę realizowania tych działań za pomocą takich modeli, jak: sieci pokarmowe, piramidy żywieniowe i eko-kolumny, coraz lepiej rozumieją zjawiska: konkurencji, współzależności i sfer Ziemi. Na koniec pracy z modułem omawiają wpływ człowieka na ekosystem oraz możliwe sposoby ochrony środowiska naturalnego
Zawartość modułu MATERIA I ENERGIA W EKOSYSTEMACH
– przewodnik metodyczny dla nauczyciela w wersji drukowanej i cyfrowej | 1 |
– scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi | 1 |
– drukowane materiały dla uczniów o zróżnicowanym poziomie | 1 |
– dostęp do materiałów cyfrowych (atrakcyjne symulacje, ćwiczenia, testy, podręczniki multimedialne) dla uczniów i nauczycieli (licencja szkolna, bezterminowa) | 1 |
– duże wypluwki sowy zawierające m.in. niestrawione resztki pokarmu (pazury, dzioby) | 15 |
– kleszczyki plastikowe (dł. 13 cm) | 16 |
– rękawiczki jednorazowe, polietylenowe | 100 |
– lupy | 16 |
– plastikowe butelki ze spryskiwaczem do zraszania | 4 |
– nasiona rzodkiewki | 2 |
– gleba doniczkowa (poj. 17 l) | 1 |
– nawóz w płynie (poj. 250 ml) | 1 |
– czerwona glina (waga 3,5 kg) w plastikowym wiaderku | 1 |
– piasek akwariowy (waga 2,2 kg) | 1 |
– żwir akwariowy (waga 2,3 kg) | 1 |
– gleba do hodowli dżdżownic | 1 |
– sól (waga 700 g) | 1 |
– duże, metalowe spinacze do dokumentów, (dł. 2,5 cm) | 24 |
– kartki (7,5×12 cm) | 100 |
– bawełniany knot, sznurek (dł. 10 cm) | 20 |
– cienki, mocny sznurek (dł. 60 m) | 8 |
– woreczki foliowe „strunowe” (30×38 cm) | 10 |
– pojemnik plastikowy (poj. 500 ml) | 16 |
– zamykany plastikowy pojemnik z otworem na dnie (poj. 230 ml) | 20 |
– kubek plastikowy (poj. 300 ml ) | 25 |
– plastikowy pojemnik ( poj. 3,5 l) | 1 |
– plansza „Sieci i łańcuchy pokarmowe” 70×100 cm | 1 |
– plansza „Ptaki drapieżne/ Sowy” 70×100 cm | 1 |
– plansza dydaktyczna 70×100 cm, „Metoda badawcza” | 1 |
– duża, wytrzymała skrzynia (tworzywo sztuczne, 50x60x30 cm) | 1 |