Struktura i właściwości materii - 21 lekcji

LaboLab - pracownia chemiczna

717110

Moduł Struktura i właściwości materii uzmysławia uczniom, że wszystko wokół nas jest materią. Zrozumienie tej koncepcji może być trudne, biorąc pod uwagę fakt, że materia nie zawsze jest widoczna gołym okiem, na przykład wtedy, gdy występuje w postaci gazowej.

Ponadto trudności może nastręczyć rozpoznanie, kiedy materia jest mieszaniną lub roztworem.

W module Struktura i właściwości materii zaproponowano sześć serii praktycznych, opartych na dociekaniach działań badawczych, których celem jest zaznajomienie uczniów z pojęciami i zjawiskami związanymi z materią. Dzięki ich realizacji uczniowie poznają stany skupienia materii oraz pojęcie właściwości fizycznych i chemicznych, w tym: objętość, masę, temperaturę krzepnięcia, temperaturę topnienia, temperaturę wrzenia i zdolność do tworzenia mieszanin i roztworów. Uczniowie zdobywają również umiejętność opisywania materii i przewidywania jej oddziaływań z innymi rodzajami materii.

W module jest omawiana koncepcja zmian chemicznych - uczniowie, próbując rozdzielić na składniki mieszaniny, w jakich zaszły reakcje chemiczne, uzmysławiają sobie, że materia może ulegać przemianom, w wyniku których powstają nowe substancje. Na koniec pracy z modułem uczniowie wykorzystują zdobytą wiedzę w praktyce. Działając jako inżynierowie, projektują system filtracji do oczyszczania wody

Zawartość modułu STRUKTURA I WŁAŚCIWOŚCI MATERII

 
– przewodnik metodyczny dla nauczyciela w wersji drukowanej i cyfrowej 1
– scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi 1
– drukowane materiały dla uczniów o zróżnicowanym poziomie 1
– dostęp do materiałów cyfrowych (atrakcyjne symulacje, ćwiczenia, testy, podręczniki multimedialne) dla uczniów i nauczycieli (licencja szkolna, bezterminowa) 1
– cylinder miarowy (menzurka) odporny na chemikalia, kwasy, zasady, rozpuszczalniki; sterylizacja do 121 C (poj. 1000 ml) 8
– szklana zlewka laboratoryjna Pyrex, odporna na chemikalia (poj. 100 ml) 2
– kolorowe balony (dł. 22 cm) 48
– pipeta, niesterylna (poj. 3 ml) 48
– przeźroczysty lejek 8
– jodyna antyseptyczna 2% (poj. 30 ml) 1
– rękawiczki gumowe jednorazowe 100
– precyzyjna waga szkolna z odważnikami, wykonana z wytrzymałego tworzywa sztucznego, posiadająca 10 odważników z mosiądzu; zakres do 2 kg, dokładność 0,5 g 4
– termometr zanurzeniowy, metalowy 2
– laboratoryjne opiłki żelaza (waga 500 g) 1
– lupa 30
– różdżka magnetyczna 12
– podkładki metalowe, okrągłe (śr. 8mm) 25
– kulki szklane 450
– gleba (poj. 1 l) 1
– wosk naturalnie biały (bloczki) 8
– zielona modelina (waga 100 g) 8
– piasek akwariowy (waga 2,2 kg) 1
– żwir akwariowy (waga 2 kg) 1
– przeźroczysty słoik z zakrętką (tworzywo sztuczne, poj. 900 ml) 10
– siatka (60×76 cm) 1
– siatka (23×23 cm) 8
– miarka/ łyżka miarowa 8
– cienki, mocny sznurek (dł. 60 m) 1
– pojemnik z plastiku (poj. 5,5 l) 8
– taśma maskująca (szer. 20 mm) 8
– taca z tworzywa sztucznego (25x35cm) 8
– miarka/kubek (poj. 60 ml) 8
– pojemniczek z pokrywką (poj. 35 ml) 45
– kubki z plastiku (poj. 300 ml) 150
– woreczki foliowe „strunowe” (15×15 cm) 36
– plansza dydaktyczna 70×100 cm, „Metoda badawcza” 1
– duża, wytrzymała skrzynia (tworzywo sztuczne, 50x60x30 cm) 2