
GEOGRAFIA
Publikacje dostępne w ramach dotacji celowej MEN.
Numer dopuszczenia MEN - 927/3/2022/z1
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE DLA SERII
Publikacje dostępne w ramach dotacji celowej MEN.
Numer dopuszczenia MEN - 927/3/2022/z1
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE DLA SERIIProf. dr hab. Bożena Elżbieta Wójtowicz
Dydaktyk geografii, podróżniczka. Kierownik Katedry Badań nad Edukacją Geograficzną Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Współautorka podręcznika i zeszytu ćwiczeń Przyroda dla klasy 4 oraz podręczników do Geografii dla klasy 5–8 do nowej podstawy programowej, a do wcześniej – podręczników i zeszytów ćwiczeń do geografii dla klasy 4 i 6 (Geografia. Krajobrazy Polski, Geografia. Ziemia – nasza planeta), do przyrody dla klas 4 i 5 oraz materiałów metodycznych dla nauczycieli (scenariusze lekcji, przyrodnicze ścieżki dydaktyczne). Autorka ponad 260 prac naukowych opublikowanych w kraju i za granicą (np. Geografia. Rozwój Zrównoważony Edukacja Ekologiczna, Mała Ojczyzna Świętokrzyskie, Przyroda Województwa Świętokrzyskiego). Autorka kilkunastu programów studiów podyplomowych dla nauczycieli geografii i przyrody. Zwiedziła większość krajów europejskich oraz Kubę, Dominikanę, Meksyk, Mauritius, Tanzanię, Indie, Nepal, Egipt, Maroko, Jordanię, Emiraty Arabskie.
Maria Figa
Nauczycielka geografii i języka niemieckiego; egzaminator maturalny z geografii; ekspert MEN ds. awansu zawodowego nauczycieli. Współpracowała z Centralną Komisją Egzaminacyjną w projekcie Budowa banków zadań oraz z Instytutem Badań Edukacyjnych, m.in. w zakresie tworzenia i wykorzystania narzędzi dydaktycznych (pełniła np. funkcję eksperta wspierającego pracę nauczycieli). Członek Komisji Wojewódzkiej Małopolskiego Konkursu Geograficznego. Autorka wielu artykułów z zakresu geografii i dydaktyki geografii (m.in. w czasopiśmie Geografia w szkole, oraz w Repetytorium – geografia – gimnazjum), współautorka podręcznika do edukacji regionalnej Ziemia Podkrakowska – moja mała ojczyzna. Uczestniczka projektów i seminariów dydaktycznych w Finlandii, Szwecji, Niemczech, Norwegii i Austrii. Od wielu lat aktywnie działa na rzecz społeczności lokalnej.
Dominik Marszał
Przyrodnik, nauczyciel, badacz edukacji; absolwent Wydziału Geografii Uniwersytetu Warszawskiego. Współpracuje z Instytutem Badań Edukacyjnych, gdzie pracuje przy polskich i międzynarodowych badaniach kompetencji przyrodniczych, współpracował z Centralną Komisja Egzaminacyjną w projekcie Budowa banków zadań. W pracy szkolnej stosuje nowoczesne metody aktywizowania uczniów i propaguje holistyczne podejście do nauki oraz aktywność poznawczą. Współautor zeszytów ćwiczeń, scenariuszy zajęć, podręcznika elektronicznego, gier edukacyjnych; autor wielu artykułów (publikowanych w takich czasopismach, jak np. Geografia w szkole, Biologia w szkole, Dyrektor szkoły). Lubi podróżować w nieznane zakątki Polski i świata, najchętniej na rowerze.
Łukasz Mędrzycki
Kartograf, nauczyciel przyrody i geografii w szkole podstawowej i liceum (Bednarska Szkoła Realna). Absolwent studiów geograficznych na Uniwersytecie Warszawskim, podyplomowe studia z polonistyki i pedagogiki na UW. Redaktor publikacji kartograficznych i geograficznych w wydawnictwach Demart, WSiP, Reader’s Digest. Wieloletni współpracownik Centrum Nauki Kopernik (m.in. animator, demonstrator, trener, autor, ekspert, koordynator). Współpracownik działu edukacyjnego Centrum Nauki Kopernik m.in. przy opracowaniu publikacji „Nowa pracownia przyrody” oraz realizacji projektu „Szkoła Bliżej Nauki”. Prezenter pokazów w Planetarium Niebo Kopernika. Współpracownik Instytutu Badań Edukacyjnych (ekspert geografii).Trener warsztatów dla nauczycieli w Centrum Edukacji Obywatelskiej. Wykładowca i trener na uniwersytetach dziecięcych. Autor podręczników do geografii. Lubi czytać, podróżować, pielęgnować rośliny, gotować i strzelać z łuku.
Grzegorz Pruszko
Od dzieciństwa pasjonuje się przyrodą i nauczaniem. Jako chłopiec bawił się z rodzeństwem w szkołę, gdzie odgrywał rolę nauczyciela. Spędzał dużo czasu na wsi, w lesie czy na górskich wędrówkach. Uczył dotychczas nieco ponad 35000 osób. Jest zdania, że na przyrodę warto patrzeć całościowo, dlatego uwielbia połączenie geografii, biologii, fizyki i chemii w jeden przedmiot – przyrodę. Zajmował się tworzeniem zadań egzaminacyjnych z geografii dla Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, autor wielu artykułów do czasopisma Geografia w szkole, współautor podręcznika do geografii dla klasy 7 i materiałów dla nauczycieli. Od 2010 roku zajmuje się prowadzeniem Vinci-Szkoły Twórczej Nauki, w której prowadzi zajęcia przyrodnicze pod patronatem Warszawskiego Ogrodu Zoologicznego (jako jedyny w Polsce) oraz zajęcia z efektywnej nauki (żonglerka, szybkie czytanie, mapy myśli czy techniki pamięciowe). Jego obecne badania naukowe skupiają się na potrzebach początkujących nauczycieli i nauczycielek geografii i biologii.
Wojciech Wiecki
Gdyby urodził się o jeden dzień później, jeszcze przez wiele lat byłby nastolatkiem (mała zagadka geograficzna). Od początku kariery zawodowej jest nauczycielem geografii. Jej ukoronowaniem było uzyskanie tytułu Honorowego Profesora Oświaty. Uczył w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i liceach Poznania, a obecnie – w jednej z nowocześniejszych szkół technicznych w Polsce – w Zespole Szkół Technicznych w Tarnowie Podgórnym niedaleko Poznania. Na lekcjach chętnie łączy zagadnienia typowo geograficzne z ekonomią i wiedzą techniczną. Prowadzi w szkole debaty oksfordzkie. Ceni bezpośredni kontakt z uczniami, ale widzi też zalety nauczania zdalnego. Kolekcjonuje skamieniałości, minerały, muszle i egzotyczne bibeloty przywiezione z dalekich wypraw lub pobytów stacjonarnych w turystycznych kurortach. Jego dewizy życiowe to: „Podróże kształcą, ale wykształconych” oraz „Omnia mea mecum porto”, starożytna sentencja, która w wolnym tłumaczeniu znaczy: wszystko co posiadam, noszę ze sobą.
Podstawowe narzędzie pracy nauczyciela i ucznia. Starannie zaprojektowana szata graficzna, przemyślana struktura podręcznika oraz czytelna nawigacja ułatwiają naukę geografii. Dzięki zachowaniu właściwych proporcji tekstu do ilustracji publikacja ta jest przyjazna dziecku.
Jest to doskonałe uzupełnienie podręcznika. Zawarte w nim zadania, zróżnicowane pod względem formy i poziomu trudności, wspierają proces nauczania, nabywania nowych umiejętności i utrwalania wiadomości.
Publikacja zawiera liczne materiały dydaktyczne, stanowiące wsparcie dla nauczycieli w codziennej pracy. Zostały w niej umieszczone m.in.: program nauczania, rozkład materiału, wymagania edukacyjne, scenariusze wybranych lekcji.
Jest to przeznaczona dla nauczycieli strefa na stronie www.mac.pl/mac-akademia, w której nauczyciele geografii znajdą m.in.: program nauczania, rozkład materiału, wymagania edukacyjne, scenariusze lekcji, karty pracy, propozycje sprawdzianów. Dzięki cyfrowej wersji nauczyciele mają możliwość edytowania poszczególnych plików, dostosowując je do swoich oczekiwań. MAC Akademia to nie tylko materiały wspierające warsztat pracy nauczyciela, ale też źródło inspiracji oraz miejsce rozwijania swoich predyspozycji zawodowych.
Podręcznik w wersji cyfrowej, wzbogacony atrakcyjnymi zasobami multimedialnymi, np.: pokazami slajdów, ćwiczeniami interaktywnymi, filmami. Taka forma przedstawiania treści jest bliska uczniom, dzięki czemu nauka geografii jest bardziej atrakcyjna i sprzyja zrozumieniu zaprezentowanych zagadnień.
Szkolny atlas geograficzny zawiera aktualne informacje o świeci i Polsce, najnowsze dane statystyczne i charakterystyki społeczno-gospodarcze, obraz środowiska naturalnego i walory turystyczne, analizy przyrodnicze, gospodarcze i społeczne Polski kilkaset map wykonanych różnymi metodami prezentacji danych, skorowidz nazw.
Jesteś zainteresowany cyklem GEOGRAFIA? Wypełnij formularz i zamów wizytę konsultanta oświatowego MAC.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze konta ?
Zarejestruj się i korzystaj: