PUS Uczenie się dzieci. Myślenie i działanie

719641

PUS Uczenie się dzieci. Myślenie i działanie   Pomoce dydaktyczne w praktyce edukacyjnej. System PUS to zbiór opracowań dotyczących uczenia się dzieci. Zbiór podzielony jest na dwie części. Część pierwsza „Uwarunkowania efektownego uczenia się dzieci” Dylak Stanisław – „… aby uczyć dzieci myśleć” Kruk Jolanta – „Środowisko, przedmioty (artefakty) i pomoce dydaktyczne, a proces samodzielnego uczenia się dziecka” Gruszczyk-Kolczyńska Edyta – „O kryzysie edukacji matematycznej na przykładzie pierwszego roku nauki szkolnej. Co trzeba zmienić, żeby dzieci mogły odnosić sukcesy w nauce matematyki?” Cytowska Beata – „Sposoby diagnozowania i pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych” Borecka-Biernat Danuta – „Nieśmiałość. Przejawy – rodzinne uwarunkowania – sposoby przezwyciężania” Malinowska Joanna – „Motywacja jako warunek efektywnego uczenia się dzieci”   Druga część „System PUS w praktyce edukacyjnej” Świdnicki Bogusław – „Gry i zabawy z PUS-em” Dejko Jadwiga – „System PUS (Pomyśl – Ułóż – Sprawdź) i PALETA inspiracją do twórczej pracy nauczyciela i ucznia” Krupska Maria – „PUS, PALETA – prosta droga do sukcesu” Pyrgies Dorota – „System edukacji PUS w pracy terapeutycznej z dziećmi zagrożonymi niedostosowaniem społecznym” Dmochowska Halina, Dmochowski Leszek – „Matematyka z PUS-em bliżej dzieci”   Pomoce dydaktyczne w praktyce edukacyjnej. Otaczający i przeżywany przez każdego z nas świat ponowoczesnych technologii, nowych mediów i komunikacji zdetronizował do niedawna jeszcze centralną rolę i pozycję nauczyciela w klasie szkolnej, który – czy tego chce, czy nie chce – musi sukcesywnie odchodzić od prowadzenia dzieci za rękę, dyrektywnego nauczania i wartościowania ich w procesie nabywania wiedzy i umiejętności. W tym też sensie niniejsza książka powstała w dobry momencie, bowiem autorzy poszczególnych rozdziałów mają za sobą kolejne lata doświadczeń, eksperymentów, etnopedagogicznych badań, które potwierdzają nieuniknioną rewolucję w szkolnej dydaktyce, a jeśli nawet nie jeszcze tak głęboką zmianę, to przynajmniej przygotowanie do niej młodych pokoleń. Całość tomu została bardzo dobrze zredagowana, bowiem tworzy dwie, spójne merytorycznie części, z których pierwsza została oddana w ręce i umysły znakomitych specjalistów – psychologów, dydaktyków, pedagogów wczesnoszkolnych, zaś druga – znakomitą prezentacją zastosowania systemu PUS w praktyce edukacyjnej. (…) niniejsza książka spełnia podwójny standard w polskiej edukacji i kształceniu nauczycieli, bowiem znakomicie łączy najnowszą wiedzę naukową, diagnozy i modele pedagogiczne z ich zastosowaniem w praktyce szkolnej. Oby tego typu publikacji było na naszym rynku wydawniczym jak najwięcej. Powinni z niej skorzystać studenci pedagogiki przedszkolnej i elementarnej, ale także już zakorzenieni w przedszkolach i szkołach nauczyciele w ramach procesu samokształcenia i doskonalenia zawodowego. Gorąco polecam też tę rozprawę edukatorom domowym, którzy sami kształcą lub organizują swoim dzieciom edukacje poza systemem instytucjonalnym. Prof. Dr hab. Bogusław Śliwerski Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego