Minister Edukacji ogłosił nowy program dla przedszkolaków „Kto ty jesteś? – Polak mały”. Nabór wniosków trwa do 17 lipca 2024 r.
Kto może składać wnioski w programie?
1) organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie,
2) instytuty badawcze,
3) instytucje kultury,
4) podmioty prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania, będące podmiotami prowadzącymi działalność w sferze pożytku publicznego wymienionymi w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571 oraz z 2024 r. poz. 834).
Jaki jest cel programu?
Finansowanie projektów obejmujących działania wspierające system oświaty skierowanych do:
a. publicznych i niepublicznych przedszkoli,
b. publicznych i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 2pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 i 854),
c. oddziałów przedszkolnych w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych, o których mowa 2pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 i 854),
Działania realizowane w ramach programu muszą wykazywać merytoryczną zgodność z jednym z czterech modułów:
Moduł 1 ,,Odkrywcy świata”
Moduł 2 „Kultura dla przedszkola”
Moduł 3 pn. „Bezpieczne przedszkolaki”
Moduł 4 pn. „Świat w przedszkolu”
Moduł 1 pn. ,,Odkrywcy świata” obejmujący:
a) organizowanie warsztatów i zajęć rozwijających kreatywność dzieci zgodnych z ideą STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics),
b) stworzenie przestrzeni do eksperymentowania z różnymi dziedzinami wiedzy, w której dzieci będą mogły rozwijać swoje zdolności manualne,
c) tworzenie interaktywnych i innowacyjnych pomocy dydaktycznych oraz materiałów o charakterze edukacyjnym w zakresie nauk przyrodniczych i ścisłych, dostępnych dla dzieci z różnymi potrzebami,
d) organizowanie wizyt i spotkań edukacyjnych w miejscach, które poszerzą horyzonty wiedzy i wyobraźni dzieci i rozbudzą ich pasję do poznawania świata,
e) organizowanie spotkań z osobami wykonującymi różne zawody mających na celu poznanie przez dzieci środowiska pracy w wybranych zawodach oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji;
Moduł 2 pn. „Kultura dla przedszkola” obejmujący:
a) organizowanie zajęć poświęconych kulturze, w tym kulturze lokalnej, tradycjom lokalnym i lokalnemu dziedzictwu kulturowemu, które będą rozwijać poczucie tożsamości i szacunek dla różnorodności kulturowej,
b) organizowanie zajęć plastycznych, muzycznych, artystycznych i teatralnych, które będą rozwijać kreatywność, wyobraźnię i ekspresję dzieci,
c) współpracę z lokalnymi instytucjami kulturalnymi, w tym muzeami, galeriami sztuki, teatrami, operami, filharmoniami, centrami nauki, skansenami lub innymi instytucjami kultury w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87), w celu organizowania warsztatów i wydarzeń kulturalnych dla dzieci;
Moduł 3 pn. „Bezpieczne przedszkolaki” obejmujący:
a) organizowanie zajęć i warsztatów dla dzieci na temat podstawowych zasad bezpieczeństwa i pierwszej pomocy,
b) przygotowanie i przeprowadzenie konkursów, wystaw lub prezentacji o bezpieczeństwie w różnych sytuacjach, w przedszkolu, na placu zabaw, w domu lub w najbliższym otoczeniu,
c) tworzenie interaktywnych pomocy dydaktycznych oraz materiałów o charakterze edukacyjnym dostępnych dla dzieci z różnymi potrzebami;
Moduł 4 pn. „Świat w przedszkolu” obejmujący:
a) organizowanie działań edukacyjnych dotyczących różnych krajów, kultur i zwyczajów, które będą poszerzać wiedzę dzieci o różnorodności świata i ludzi, oraz prawach dziecka, obywatela i osoby z niepełnosprawnością i wynikającej z tego potrzebie zapewnienia dostępności różnych sfer życia, a także będą promować ideę globalnego współdziałania, zrozumienia, tolerancji i włączenia społecznego,
b) organizowanie zajęć poświęconych Unii Europejskiej, jej wartościom oraz zasadom i prawom obywateli krajów członkowskich Unii Europejskiej wyrażonym w Europejskim Filarze Praw Socjalnych, które będą kształtować postawy otwartości i współpracy międzykulturowej,
c) organizowanie wydarzeń poszerzających wiedzę o świecie współczesnym, w tym konkursów, wystaw, prezentacji, imprez sportowo-rekreacyjnych i pikników.
Cele szczegółowe:
Zwiększenie zaangażowania dzieci w proces edukacji oraz rozwój ich umiejętności kreatywnych, emocjonalno-społecznych oraz logicznego myślenia.
Uatrakcyjnienie wychowania przedszkolnego.
Wszechstronny rozwój dzieci poprzez pobudzenie ich ciekawości świata i rozwijanie umiejętności praktycznych.
Wdrażanie interaktywnych i innowacyjnych pomocy dydaktycznych i materiałów o charakterze edukacyjnym.
Zaangażowanie dzieci w różnorodne formy działalności kulturalnej, rozwijanie ich umiejętności artystycznych, a także budowanie poczucia tożsamości kulturowej i narodowej oraz szacunku dla różnorodności.
Zapewnienie dzieciom wiedzy na temat bezpieczeństwa, rozwijanie ich umiejętności w zakresie radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia oraz promowanie odpowiedzialnych postaw.
Zwiększenie świadomości dzieci w kwestii różnorodności świata, narodów i kultur, praw człowieka oraz znaczenia współpracy międzynarodowej.
Wysokość środków finansowych na realizację jednego projektu w ramach modułu
• „Odkrywcy świata” – od 20 tys. zł do 500 tys. zł
•„Kultura dla przedszkola” – od 20 tys. zł do 500 tys. zł
• „Bezpieczne przedszkolaki” – od 20 tys. zł do 500 tys. zł
• „Świat w przedszkolu” – od 20 tys. zł do 500 tys. zł
Jaki jest harmonogram programu?
Nabór wniosków: od 26.06.2024 do 17.07.2024 r.
Realizacja programu: od dnia zawarcia umowy, ale nie wcześniej niż 20.09.2024 do 31.12.2024 r.
Jak złożyć wniosek?
Wniosek można złożyć wyłącznie przez stronę internetową: programyedukacyjne.men.gov.pl
Instrukcja dot. składania wniosków przez formularz elektroniczny: https://programyedukacyjne.men.gov.pl/Instrukcja_poslugiwania_sie_formularzem.pdf
Ważne: W ramach programu wnioskodawca może złożyć tylko JEDEN wniosek, który obejmie JEDEN projekt w ramach jednego modułu tematycznego.